هر کسب و کاری داستانی دارد که نکات و تجربههای بینظیری را برای خواننده به ارمغان میآورد. در دل اکوسیستم فارس کم نیستند از این دست کسب و کارها؛ کسب و کارهایی که از سالهای دور تا زمان حاضر فعالیت میکنند. یکی از این کسب و کارها “شهر فافا” می باشد که از سال ۱۳۷۸ با نام “فافا رایانه” شروع به کار کرده است.
شهر فافا از کجا شروع شد؟
احسان تمیس در دوران دبیرستان با توجه به پیشینه ای که از کسب و کار پدرش داشته به فکر تاسیس مغازهای می افتد که کارهای کامپیوتری انجام دهد، پدر ایشان کارخانهای به نام “ایران فافا” داشتهاند و همین مورد باعث میشود که نام آن مغازه را فافا رایانه بگذارند تا ارتباطی بین کارخانه پدر و مغازه اش شکل دهد.
او در ابتدا کار را در مغازه ای اجارهای شروع می کند و بعد از مدتی فعالیت، موفق می شود محلی را برای دایر کردن مغازه کامپیوتری خود بخرد. این مغازه همان فروشگاه معروف فافا در پاساژ مسعود است که در خیابان زند قرار دارد. در آن زمان به دلیل بزرگ بودن فضای مغازه و گستردگی محصولات تصمیم می گیرد نام مغازه را به شهر فافا تغییر دهد. با راه اندازی شهر فافا، روز به روز به افرادی به تیم آنها افزوده می شوند و محصولات بیشتری را در خود جای می دهد تا جایی که تقریبا شامل تمام چیزهایی می شود که به تکنولوژی مربوط هستند. احسان تمیس سال ۸۵ وارد دانشگاه شده و دانشجوی تجارت الکترونیک می شود. سپس به همراه برادرش موفق به کسب ارشد آی تی گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه شیراز میشوند.
شهر فافا چگونه گسترش یافت؟
فافا با راهاندازی وب سایتش به طور رسمی وارد اکوسیستم کارآفرینی فارس می شود. نام وب سایت آن در ابتدا “شهر آی تی” انتخاب شده که بعدها به “فافا آی تی” تغییر می کند. پس از آن به دلیل تحریم دامنه های دات کام، مجبور به تغییر دامنه سایت از com به ir و net می شوند.
هنگامی که برادران تمیس در سال ۹۰ به فکر گسترش فروشگاه خود می افتند، به دلیل چالش های موجود در زنجیره لجستیک و سختی ارسال کالا از شیراز به تمام نقاط ایران، تصمیم می گیرند که پلتفرم جدیدی را راهاندازی نمایند و به طور رسمی خود را به عنوان یک پلتفرم فروش دیجیتال معرفی کنند.
مشکلاتی در مسیر فافا
در طول زمان مشکلات زیادی گریبانگیر مدیران شهرفافا بوده است که از آن جمله میتوان به نبود درگاه پرداخت اینترنتی، تحریمهای دامنهای، قطعی اینترنت، سیستم تامین و سرقت اینترنتی از مشتریان فافا نام برد.
چرا شیرازی بودن مشکل کسب و کارها است؟
به گفته بنیانگذار شهرفافا بزرگترین چالش آنها، شیرازیبودن این پلتفرم است چرا که در شهر شیراز با دید نامناسب از سوی برخی مسئولین، عدم وجود سرمایهگذار و نبود امکان ارسال پستی به سراسر کشور مواجه شدهاند و همین نیز گسترش فعالیت را برای آنها بسیار دشوار کرده بود. با توجه به همین دلایل شهر فافا از دو سال و نیم پیش دفتری را در تهران تاسیس کرده است تا بتواند حداقل مشکل ارسال پستی را از این طریق حل نماید.
کرونا در شهر فافا
مدیران و کارمندان شهر فافا همانند بقیه کسب و کارها علیرغم میل باطنی، هنگام قرنطینه سراسری مجبور به تعطیلی میشوند اما تعطیلی آنها مدت زیادی طول نمیکشد. پس از یک روز، از طریق دور کاری به فعالیت خود ادامه می دهند. شهر فافا با تلاش و تدبیر کافی توانست دیدها را تغییر دهد و نه تنها دچار رکود نشود حتی سیستم خود را هم ارتقا دهد. همزمان با شیوع کرونا تقریبا ظرفیت فروش و خدمات فافا تا ۲.۵ برابر افزایش داده میشود. آنها در مدت قرنیطه سرورها را نیز بازسازی کرده و سیستم تیکتینگ و ساختار CRM را به پلتفرم خود می افزایند، به طور کلی رشد خوبی را کسب می کنند و تبدیل به نمونه ای شدهاند که کرونا را به عنوان تهدید ندیده بلکه آن را به منزله فرصت برشمردند و از آن نهایت استفاده را کردند.
سرمایهگذاری شهر فافا روی استارتاپها
فافا در حال حاضر بر روی تعدادی از استارتاپها سرمایه گذاری کرده است یا حتی مالک برخی میباشد. از جمله این کسب و کارها میتوان آفکادو و فیس ایت را نام برد که زمینه کاری آنها توزیع محصولات بهداشتی و تولید محتوای دیجیتال است.
فافا نمونهای از تیم هایی است همواره سعی میکند که استراتژیهای اصلی فروش را حفظ کرده اما برای پیشرفت نیز برنامههایی نیز دارد. به عنوان نمونه می توان به گسترش فعالیت فروشگاه آنها اشاره کرد که مدتی است افزودن دستههای جدید به فروشگاه اینترنتی خود را شروع کرده است مثل محصولات بهداشتی. همچنین درصدد ایجاد پلتفرمی است که بتواند بدون واسطه به فروش بپردازد.
آنها به مولفههای موفقیت و سود متفاوتی پایبند هستند و به همین دلیل میزان فروش و سود خود را بر همین اساس بنا کردهاند. بسیاری معتقدند تمام کسانی که مدت قرنطینه به طور کامل فروشگاه خود را بسته نگه داشتهاند از سود بیشتری برخوردار شدند. اما همین که فافا در سه ماهه اول سال ۹۹ به اندازه شش ماه قبل از آن فروش داشته و با نرخ استاندارد، کالا را به دست مردم میرسانده و در این مدت کنار مردم بوده جز نقاط مثبت کارنامه شان محسوب میشود و تیم آنها از اینکه حس خوبی را به همنوعان خود رساندهاند احساس خوشایندی دارند. چرا که خود را عضوی از جامعه میدانند و به موفقیت همگانی می اندیشند.
هدیه شهرفافا به مناسبت ۲۱ سالگی به مخاطبان پیک پارسه
تا ۲۹ اسفند “۵۰ نفر اول” با ورود به سایت فافا و وارد کردن کد تخفیف FAFA-MAH می توانند از تخفیف ۵ درصدی شهر فافا در خریدهای خود استفاده کنند .
انتهای داستان – ابتدای مسیر؛ پیک پارسه راوی این ماجراست…
بیان تجربیات و سرگذشت کسب و کارها به انسان ها می آموزد که از شروع هراس نداشته باشند و همواره برای بهبود و پیشرفت در تلاش باشند. پیکپارسه به عنوان عضو کوچکی از اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی ایران در کنار تمام کسب و کارهاست تا همراهی آماده، برای روایت ماجرای آنها باشد.