تجارت پادکست در اسپاتیفای

 Spotify یک رسانه جاری موسیقی، پادکست و ویدئو می باشد که به‌ طور رسمی در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد. این استارتاپ توسط شرکت نوپا Spotify AB در استکهلم توسعه یافت.

مدل درآمدی اسپاتیفای به صورت سرویس های فری‌میوم است، یعنی ویژگی‌ های اساسی همراه با تبلیغات، رایگان هستند، در حالی که ویژگی ‌های اضافی شامل کیفیت پخش بهتر و دانلود برای پخش آفلاین از طریق پرداخت اشتراک ارائه می‌شود.

تأثیر پاندمی کویید۱۹ در تجارت Spotify نیز مشهود بوده و حتی در برخی جبهه ها، اسپاتیفای خبرهای خوبی نیز داشته است. از آنجا که کاربران بیشتری برای سرگرمی خود در حین همه گیری، به سرویس های سرگرم کننده روی آورده اند، اسپاتیفای کاربران ماهانه فعال خود را ۲۹ درصد افزایش داده و به ۲۹۹ میلیون نفر در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ رسانده است.

 رشد مشترکان پولی این استارتاپ نیز با ۱۳۸ میلیون کاربر پرداخت کننده، در صدر وال استریت قرار گرفته است. حق اشتراک های اسپاتیفای، که هنوز ۹۰ درصد از درآمد آن را تشکیل می دهند، ۱۷٪ رشد کرده و در سه ماهه دوم امسال به ۱.۷۶ میلیارد یورو رسیده است. از طرفی همه گیری این بیماری نتایج منفی نیز برای اسپاتیفای داشته است.

طبق گزارش ها در سه ماهه اول امسال، همه گیری ابتدا منجر به کاهش روزانه کاربران فعال و ساعات گوش دادن به برنامه های موجود اسپاتیفای شده بود.  زیرا کاربران با تغییرات ناگهانی در سبک زندگی؛ مانند دورکاری خودشان یا تحصیل کودکان شان در خانه روبرو شدند .  اسپاتیفای اعلام کرده که از ۳۰ ژوئن، میزان ساعت استفاده جهانی از این سرویس، به سطح قبل از COVID در همه بازارها به جز آمریکای لاتین رسیده است، که هنوز هم حدود ۶٪ پایین تر از سطح اوج قبل از بحران جهانی کرونا است.    این شرکت در ادامه همین گزارش عنوان کرده که بهبود ساعات گوش دادن در مناطقی انجام شده است که همه گیری کاهش یافته است، از جمله اتحادیه اروپا برخی نقاط آسیا و اقیانوسیه.

 

درآمد از تبلیغات همچنان نزولی

در تجارت تبلیغات و آگهی ها درآمد Spotify نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته با ۲۱٪ افت به ۱۳۱ میلیون یورو رسیده است. روند نزولی درآمد آگهی های آنها در سه ماهه دوم به دلیل روبرو شدن با بازار محافظه کار است. گرچه تبلیغات در حال حاضر عامل اصلی درآمدی آنها نیست، اما همچنان بخش مهمی از استراتژی به شمار می رود.

تجارت پادکست

Spotify ارتباط زیادی با تجارت پادکست دارد. این شرکت سرمایه گذاری های زیادی را برای ایجاد معاملات جدید و اختصاصی در این زمینه انجام داده است. همچنین در فروش تبلیغات پادکست های خود و ایجاد سایر ابزارها برای تولید، ویرایش و توزیع پادکست، به عنوان بخشی از سرمایه گذاری خود در این فضا است.  اخیراً این شرکت در پادکست های ویدیویی نیز سرمایه گذاری کرده است. Spotify همچنین می گوید فن آوری تبلیغاتی Streaming Ad Insertion نیز در تابستان امسال به تبلیغات گسترده ای در دسترس تبلیغ کنندگان ایالات متحده قرار خواهد گرفت و ۲۰ میلیون دلار مشارکت تبلیغاتی با Omnicom Media Group را خواهد داشت، که Spotify ادعا می کند بزرگترین استراتژی تبلیغاتی پادکست جهان تا به امروز است. به طور کلی Spotify گفت تبلیغات پادکست را تا ماه ژوئیه ادامه می دهد. اسپاتیفای در ادامه از رشد درآمد ۱۳ درصدی به ۱.۸۹ میلیارد یورو خبر داد که البته رشد زیادی نیست چرا که تحلیل گران پیش بینی می کردند که درآمد آنها به حدود ۱.۹۳ میلیارد یورو برسد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *