ترسناک شدن هوش مصنوعی و دغدغه کاربردپذیری آن

کاربردپذیری هوش مصنوعی و انسان محوری آن

پیک پارسه/ رایانه ها به ما این امکان را می دهند که کار خود را ساده تر کنیم، رویکرد خود را بهبود ببخشیم و از مهارتهای خود نهایت استفاده را ببریم. در حالی که همچنان تمایل عمیقی به پیشرفت پابرجاست، سناریوی احتمالی ارائه شده امروزی توسط هوش مصنوعی، بیش از هر زمان دیگری نامحدود به نظر می‌رسد و ترس از اینکه این همه فناوری از دست ما خارج شوند و کاربردپذیری لازم را نداشته باشند وجود دارد. مانند پدیده deepfake یا تکنیکی که یک تصویر واقعی را با یک ویدئوی ساختگی ترکیب می کند تا به یک اثر کاملاً واقع گرایانه بدل شود که می تواند به راحتی واقعیت را در سطح سیاسی دگرگون کند.

پوستر رویداد کاربرپذیری 2020 هوش مصنوعی انسان محور

 

چگونه می توان آینده ای را ساخت که با هوش مصنوعی ارتباط داشته باشد و در عین حال بی خطر باشد؟ چگونه می توان هوش مصنوعی را در طرحی برای فردایی بهتر گنجاند، در حالی که خطری ایجاد نکند و کاربردپذیر باشد؟

 

قابلیت استفاده یا کاربردپذیری

اگرچه “قابلیت استفاده” یا کاربردپذیری هنوز در فرهنگ لغت های جهانی واژه ای فراگیر نیست، لیکن این اصطلاح مطمئناً بیشتر و بیشتر شنیده خواهد شد. اما در واقع کاربردپذیری یا قابلیت استفاده به چه معنایی است؟

در طراحی تعامل، کاربردپذیری شاخصه‌ای محسوب می شود که میزان سهولت کاربری یک ابزار را نشان می‌دهد. از دیدگاه «سازمان بین‌المللی استانداردسازی» منظور از کاربردپذیری یعنی: میزانی که محصول می‌تواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را نیز در زمینه ی مورد استفاده تأمین کند.

کاربرپذیری یعنی درست کارکردن

روز جهانی کاربردپذیری

از سال ۲۰۰۵ که این رویداد توسط انجمن حرفه ای های کاربردی ایجاد شد، روز جهانی کاربردپذیری World Usability Day هر ساله در پنجشنبه دوم نوامبر جشن گرفته می شود. هدف این روز تأکید بر اهمیت طراحی محصولاتی است که استفاده ساده دارند و زندگی را برای همه راحت تر می کنند.

عنوان اصلی که امسال برای توصیف این رویداد جهانی در نظر گرفته شده بود، موضوع “طراحی برای آینده مورد نظر انسان ها” بود. این شعار با الهام گرفتن از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد طراحی شده بود و از متخصصان در زمینه های مرتبط دعوت کرد، تا برای اطمینان از یک جهان دیجیتالی فراگیر و سازگار با محیط زیست، طراحی های مسئولیت پذیرتری را انجام دهند.

 

هوش مصنوعی در خدمت انسان

امسال کارشناسانی از Google ، Microsoft ، Twitter ، Dataninja و شرکت های بسیار دیگری، مهمان WUDRome 2020 بودند که هفتمین دوره این رویداد به میزبانی ایتالیا بود. که از ۱۱ تا ۱۳ نوامبر شاهد رویارویی طراحان، محققان و توسعه دهندگان با یکدیگر بود. سخنرانی هایی که به تفکر طراحی به عنوان ابزاری برای بهبود آینده، تجربه کاربر یا تعامل بین کاربر و خدمات، شیوه های خوب طراحی برای توسعه طراحی های انسان محور پرداخت.

این متخصصان به همراه کارشناسان ارتباطات ایتالیا و بین الملل برای پاسخگویی به یکی از بزرگترین سوالات آشکارِ جهان معاصر یعنی “رابطه بین هوش مصنوعی و انسان ” و “هوش مصنوعی انسان محور” نیز در این رویداد آنلاین گردهم آمده بودند.

 

روزجهانی کاربردپذیری امسال به طور کامل به آموزش، نوآوری و شبکه سازی در کارگاه ها، گفتگوها و مطالعات موردی درباره موضوعات طراحی های انسان محور و تجربه کاربری پرداخت. البته با توجه به همه گیری کرونا این رویداد برای اولین بار بود که به صورت آنلاین برگزار شد.

رویداد آنلاین کاربرپذیری 2020

پیش از برگزاری رویداد، کارلو فرینولی، مدیر عامل و بنیانگذار WUDRome گفته بود: “به مناسبت WUDRome 2020” ما مهمترین جنبه های مربوط به طراحی، فرصت ها و تهدیدهای هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد تا با ایجاد راه حل های فن آورانه، استفاده از خدمات آن را برای مردم امکان پذیر و فراگیر کنیم.

کارلو فرینولی توضیح داد: ” کار ما طراحان؛ تصور آینده، طراحی برای نوآوری، تحریک تغییر و ایجاد شمول است. ما با افراد و برای افراد طراحی می‌کنیم و بنابراین باید متناسب با الگوریتم ها و هوش مصنوعی که در زندگی و روابط ما نیز نفوذ می کنند فعالیت کنیم. هوش مصنوعی باید انسان را در مرکز خود قراردهد”.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *