کرونا را چگونه می بینید تهدید یا فرصت؟

تقویت زیر ساخت ها در کرونا

:::سرمقاله/سیاوش اسلامی-سردبیر

شرایط به وجود آمده باعث کاهش حجم کاری بسیاری از افراد شده و حتی بعضی از مشاغل را به تعطیلی کامل کشانده است. واضح است که بسیاری از کارها تغییر نخواهند کرد چرا که نیازهای انسان نیز تغییر نکرده است خصوصا کسب و کارهایی که به نیازهای اساسی مربوط می‌شوند. چنین مشاغلی نهایتا روش خود را تغییر می دهند اما همچنان پا برجا خواهند بود.

انسان ها همواره به غذا، پوشاک و … نیاز دارند؛ حتی برخی نیازهایی که ممکن است نتوانند آنها را در این شرایط برآورده کنند از بین نخواهند رفت. مثل نیاز به مسافرت و ارتباط.
با تمام این اوصاف باید پذیرفت که شیوع کرونا روی همه کسب و کارها تاثیر گذاشته است و می تواند برای همیشه فرمول تجارت را دستخوش تغییراتی هرچند کوچک نماید. اما در این بین کمتر کسی این شرایط را به چشم یک فرصت نگاه کرده است. فرصتی که می‌توان از آن برای فراهم کردن زیر ساخت های کسب و کارها استفاده کرد. به این معنا که اگر قدم های درستی بردارید حتما از کرونا جلوتر خواهید بود.

 

 

چگونه می توان زیرساخت هایی که به تقویت نیاز دارند را تشخیص داد؟

شاید سخت ترین قسمت ماجرا تشخیص همین موارد باشد. پیشنهاد من به شما تحلیل نقاط ضعف و قوت خود و همچنین شناخت فرصت ها و تهدیدهای محیطی تاثیرگذار بر کسب و کار شما است.
ماتریس SWOT یا مدل خط و مشی هاروارد، ابزار تحلیلی بسیار کارآمدی در این راستا می باشد که برای شناسایی محیط بیرونی و ویژگی های درونی سازمان کاربردهای فراوانی دارد. از این ماتریس در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی نیز استفاده می شود.
SWOT از حروف ابتدایی مفاهیم قوت (Strength)، ضعف (Weakness)، فرصت (Opportunity) و تهدید (Threat) تشکیل شده است. در این ماتریس مفاهیم قوت و ضعف به درون سازمان و فرصت‌ها و تهدیدات به محیط بیرونی سازمان مربوط می شوند. که در این مطلب مجال پرداختن به آن نیست البته با یک جستجوی ساده می توانید روش استفاده از این ابزار را در اینترنت پیدا کنید.

 

به طور کلی بهبود این زیرساخت ها را می‌توان برای درصد زیادی از کسب و کارها مفید دانست:

وبسایت خود را راه اندازی کنید

اگر وبسایت ندارید این فرصت خوبی است که سایت خود را راه اندازی کنید. چرا که ممکن است شرایط برای همیشه متفاوت پیش رود. اگر راه اندازی سایت برایتان کار سختی است می توانید از وردپرس نیز استفاده کنید. روشی که داشتن سایت را بسیار آسان تر از گذشته ساخته است.

 

افزودن قابلیت خرید اینترنتی

درصد افرادی که برای خرید به صورت حضوری در سطح شهر رفت و آمد می کنند کمتر شده و در مقابل افرادی که ترجیح می‌دهند به صورت اینترنتی خرید کنند بیشتر شده است. فروش اینترنتی محصولات یا خدمات به یک الزام تبدیل شده، پس هرچه سریع باید این جنبه مهم مورد توجه تمام کسب و کارها قرار گیرد.

تمرکز بر بهبود، آپدیت و سئو سایت

پر واضح است که رقابت در فروش آنلاین سخت تر شده است و از این به بعد نفس گیر تر هم خواهد بود. پس داشتن وبسایت و صفحات مجازی به روز و فعال، کمک شایانی به کسب و کار ما خواهد کرد. برای آنکه بتوانیم محصولات و خدمات خود را بیشتر در معرض نمایش قرار دهیم باید روی مقوله سئو و شبکه های اجتماعی قوی تر از رقبا عمل کنیم.

 

شبکه های اجتماعی

در این بازه زمانی حضور پر رنگ تر در شبکه های اجتماعی و توجه ویژه به آنها توصیه می شود. با شبکه های اجتماعی راه خرید را برای مشتریان کوتاه کنید و هرگز آنها را برای خرید به سایت ارجاع ندهید. از طریق این بستر می‌توانید تطابق خود با این وضعیت را به مشتریان بالقوه اطلاع داده و نشان دهید که برای نگرانی های آنها نیز اهمیت قائل هستید.

 

تهیه نسخه آنلاین محصولات

اگر محصولات یا خدمات شما به طور آنلاین نیز قابل ارائه هستند، لازم است دستیابی به نسخه های آنلاین را روی سایت و شبکه های اجتماعی خود فراهم کنید. اینگونه به مشتریان خود نشان خواهید داد که برای خدمت رسانی در این شرایط نیز آمادگی دارید.

 

تمرکز بر آموزش مدیریت و‌ کارمندان

اکثر مدیران و کارآفرینان اغلب به دنبال یک فرصت مناسب برای کسب آموزش های همسو با بیزینس خود هستند. چه فرصتی بهتر از اینکه بتوانند به صورت غیر حضوری هم آموزش های مدنظر خود را فراگیرند. البته در چنین شرایطی بی شک به آموزش های جدیدی نیز احتیاج خواهند داشت. همچنین می توان از این فرصت برای ارائه آموزش های لازم به کارمندان نیز استفاده کرد.

 

شعبه، دپارتمان یا محصولات جدید

دسته دیگری از مدیران هم که در پی فرصتی برای بنا گذاشتن یک دپارتمان، یک خط تولید یا یک شعبه جدید برای کسب و کار خود بوده‌اند، نیز می توانند از چنین وضعیتی بهره کافی را برده و زیر ساخت های لازم را برای آن فراهم کنند. هرچند در این اوضاع و احوال شروع به کار در شاخه های جدید زیاد توصیه نمی گردد.

 

 

کانال یا خط ارتباطی باز

یک خط یا کانال ارتباطی باز بین خود و مشتریانتان برقرار کنید. منظور از باز بودن کانال ارتباطی این است که مشتریان باید به راحتی بتوانند با شمار ارتباط بگیرند و شما نیز نظرات آنها را بشنوید یا حتی با آنها صحبت کنید. به این شکل مشتری احساس می کند شما نیز او را درک می کنید و برداشت درستی از شرایط او دارید.

 

بازسازی ها و تغییرات

اگر شما هم از آن دسته از کارآفرینان هستید که برای بازسازی‌های مربوط به ساختمان نیاز به زمان داشتید، می‌توانید تغییرات یا بازسازی های کوچک دفتر یا محیط کار خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهید.

 

مجوزهای کسب و کار

پیگیری تغییرات مربوط به مجوزهای قدیمی و ثبت مجوز های جدید نیازمند زمان هستند. پس می توانید از این فرصت برای این هدف نیز بهره ببرید. به طور مثال نشان ملی ثبت برای رسانه های مجازی، نماد اعتماد الکترونیک برای فروشگاه های مجازی یا ثبت مجوز کشوری کسب و کار مجازی.

 

تعدیل نیرو اشتباه مرگبار

احتمالات فراوانی در این همه گیری وجود دارد، اتفاقاتی که غیرقابل پیش بینی هستند. اگر کسب و کارتان تعطیل شود ممکن است تعداد زیادی از نیروهای خبره و ماهر خود را از دست دهید و نتیجه این موضوع هزینه های بسیاری به دنبال خواهد داشت.
برخی مدیران حتی به دنبال اتوماسیون، تعدیل نیرو و کاهش هزینه ها هستند که این موضوع بی شک باعث از دست دادن نیروهای شایسته ای می شود که جایگزینی چنین کارمندانی برای مدیران دغدغه آفرین خواهد بود. در صورتی که می توانند برای تطبیق با این شرایط، نیروهای متعهد خود را به شکل دیگری به کار گیرند.

 

آمادگی های لازم برای افزایش تقاضا پس از بحران را کسب کنید

دیر یا زود شرایط موجود عادی می شود. مردم دوباره مشتریان بسیاری از کسب و کارها خواهند بود، از همین رو بهتر است آمادگی ارائه خدمات در شرایط عادی را نیز برای کسب و کار خود فراهم کنید.

 

در آخر

همه درگیر این وضعیت هستند و این موقعیت برای دیگر کسب و کارها نیز به همین صورت است. زمان و فرصت مهمتر از اتفاقات هستند، پس سعی کنید از لحظه به لحظه این دوران بیشترین بهره را ببرید و از اين فرصت براي تقويت نقاط ضعف کسب و کارتان استفاده کنيد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *