اصول کلی تولید محتوا (بخش سوم)

تولید محتوا چیست؟

مشخص کردن استراتژی و اهداف تولید محتوا

مشابه یک کمپین بازاریابی سنتی ، استراتژی محتوای شما باید در جهت اهداف بازاریابی شما باشد (که به نوبه خود باید از اهداف شرکت شما باشد).

اهداف شما می تواند به جذب بازدید کننده بیشتر در وبسایت تا تولید بیشتر محصولات شما منجر شود. البته تا زمانی که آن اهداف هوشمندانه باشند.

پس از مشخص کردن این موضوع ، هر یک از مطالب ایجاد شده باید با هدف شما مطابقت داشته باشد و درمسیر دلخواه شما مشارکت داشته باشد. به طور کلی می توان گفت برای تولید محتوای مناسب باید از اهداف مناسب شروع کنید.   

الف. یک خریدار نمایشی بسازید

ساختن یک استراتژی محتوا فراتر از مشخص کردن نوع محتوایی است که می خواهید ایجاد کنید بلکه لازم است در ابتدا بدانید با چه کسی صحبت می کنید، چگونه می خواهید با آنها صحبت کنید و کجا آنها را پیدا کنید.

نکته اصلی ایجاد محتوای موفقیت آمیز این است که هر خواننده احساس کند مستقیم با او صحبت می کنید. تنها راه برای انجام این کار صمیمی بودن با بازدید کنندگان، لیدرها و مشتریان است شما باید آنها را مانند دوست قدیمی خود بشناسید. باید از موانع آنها، محدودیت های آنها، نقاط درد ، چالش ها و ترس های آنها آگاه باشید. به همین ترتیب، باید بهترین نتیجه ممکن، راه حل رویایی و بزرگترین خیالات آنها را نیز درک کنید. همیشه به یاد داشته باشید که شما در حال بازاریابی با انسان هایی هستید که می خواهند احساس ارتباط داشته باشند.

در حالت ایده آل می دانید و می توانید مستقیماً با هر فردی که از وب سایت شما بازدید می کند صحبت کنید ، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید راه حل چیست؟ جواب خیلی کوتاه است یک شخصیت خریدار ایجاد کنید.

شخصیت خریدار شما شخصی است که می خواهید با محتوای خود به آن برسید. این شخصیت نیمه داستانی به عنوان نماینده مخاطب هدف شما ، یعنی افرادی که به احتمال زیاد از پیام شما سود می برند و مشتری می شوند، خدمت می کند.

ایجاد یک شخصیت خریدار کمی تحقیق لازم دارد،  لازم است از دریچه نگاه او مشتری شوید می توانید از یک نفر که به موضوع خدمات یا کالای شما علاقه مند است کمک بگیرید. اما نتیجه نهایی یک تصویر واضح از شخصی است که می خواهید در بازار با او روبرو شوید.

ب. مسیر سفر خریدار را دنبال کنید

اگر تا به حال سردرد داشته اید، اولین کاری که احتمالاً انجام داده اید تلاش برای کشف علت بود. شاید بدن شما کمبود آب داشته باشد و یا کافئین بدنتان افت پیدا کرده باشد یا شاید بیمار شده اید. بدیهی است بعد از تشخیص علت، شما به سمت راه حل ها حرکت می کنید – مقداری قهوه یا آب می نوشید یا یک مسکن مصرف می کنید. در این بین شما تصمیم می گیرید که از بین راه حل ها کدامیک را انتخاب کنید: قهوه یا آب؟ اسپرسو یا بلک کافی ؟ و یا یکی از انتخاب های پیش رو.

این مثالی از نمایش سفر خریدار است. هر یک از چشم اندازهای شما مسیری را برای رسیدن به راه حل دنبال می کند. این مسیر شامل مراحل آگاهی ، توجه و تصمیم گیری است. که به تمام بخش های آن خواهیم پرداخت.

ایجاد محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار، به شما اطمینان می دهد که هیچ بازدید کننده ای شکاف ها را نمی بیند و هر شخصی که به سایت شما می آید احساس می کند که اطلاعات مرتبط و مفیدی را دریافت می کند. همچنین می خواهید یک فرمت برای محتوای خود انتخاب کنید تا متناسب با هر مرحله از سفر خریدار باشد. یک بازدید کننده جدید در مرحله آگاهی ، نمایشی زنده از محصول شما را نمی خواهد، اما آنها یک چک لیست سریع یا یک پست وبلاگ را می خوانند که به آنها کمک می کند تا مشکل خود را بهتر درک کنند. در مرحله تصمیم گیری نیاز به دانستن همه راه حل های ممکن نیست، آنها به مشاوره یا نمایشی نیاز دارند که به آنها نشان می دهد محصول شما راه حل مناسبی است. فراموش نکنید که بایستی همیشه مخاطب خود را در این موقعیت قرار دهید.

بهترین قالب های محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار ممکن است این گزینه ها باشند:

 3 مرحله از سفر خریدار

مرحله آگاهی: چک لیست ها ، فهرست ها ، اینفوگرافیک ها ، کتاب های الکترونیکی

مرحله توجه یا ملاحظه: پادکست، وبینارها،  کاربرگ ها، ماتریس های مقایسه ، الگوی خدمات یا محصولات

مرحله تصمیم گیری: راهنمای محصول، نسخه های نمایشی، آزمایش رایگان، مشاوره، کوپن تست و آزمایش

پ. ممیزی محتوا را انجام دهید

 این که آیا شما برای مدتی بدون هیچ جهت مشخصی محتوا ایجاد کرده اید، یا اینکه یک استراتژی را دنبال کرده اید، هر بخش می تواند از یک ممیزی محتوا بهره مند شود. اینکه شما با یک استراتژی کاملاً مشخص شروع نکردید، به این معنی نیست که محتوای شما قبلاً در یک دسته قرار نگرفته باشد  .ممیزی محتوا صرفاً از کارهایی که قبلاً انجام داده اید موجودی می گیرد، سپس آن را سازمان می دهد تا در یک برنامه ی محتوایی قرار بگیرد.

 این روند ممکن است شامل برخی دوباره نویسی ها باشد ، یا ممکن است نیاز به تولید محتوای جدید برای پرکردن شکاف های موجود در گذشته داشته باشد.

چگونه محتوای خود را ممیزی کنیم:

  •  عنوان تمام مطالب خود را در یک ستون اکسل لیست کنید.
  • ستون هایی را برای کلمات کلیدی مورد نظر ، شخصیت خریدار، مرحله سفر خریدار و موضوع اصلی ایجاد کنید، سپس این موارد را برای هر محتوا پر کنید.
  • ستونهایی را برای معیارهای کلیدی خود، مانند تعداد نمایش ، تعداد لایک و اشتراک گذاری و غیره اضافه کنید.
  • سرانجام ، هر پست را با استفاده از هایلایت یا ایجاد یک ستون دیگر دسته بندی کنید.
  • با استفاده از موارد بیان شده مشخص کنید کدام دسته از محتوا کاربرد مناسبی دارد، کدامیک نیاز به بهبود دارد و باید بازنویسی شوند همچنین با اختصاص کدهای مشابه در ستون جدید ایجاد شده نشان دهید کدام موارد می توانند با یکدیگر ادغام شوند تا اثر بهتری داشته باشد.

در حالی که ممکن است ممیزی محتوا خسته کننده به نظر برسد،  اما ارزش زیادی دارد. به علاوه ، یک طرح مناسب برای پیش بینی روند ایجاد و تولید محتوا خواهید داشت.

ت. قالب مناسب را انتخاب کنید

 آن شخص خریدار را که ایجاد کردید به خاطر دارید؟ شما برای آنها محتوا ایجاد می کنید. این بدان معناست که شما باید مطالب و محتوا را به شکلی تهیه کنید که به راحتی در دسترس و قابل درک باشد.

 ضمن اینکه برای خریدار یا مشتری ایجاد لذت می کند باید چشم انداز شما را نیز دربرداشته باشد.

 فرمی که انتخاب می کنید ممکن است پست وبسایت ، ویدئو ، نمایش به صورت اسلاید ، طرح گرافیکی ، کتاب الکترونیکی ، پادکست یا مواردی باشد که ذهن خلاق شما می تواند تصور کند. همچنین لازم نیست برای هر قطعه محتوایی که ایجاد می کنید به یک قالب خاص بچسبید. اما شما باید بتوانید محتوا – به هر شکلی که باشد – را بر روی یک مدار مداوم ایجاد کنید. منظور این است که یک سری پادکست ها می توانند یک تاکتیک عالی در بازاریابی باشند ، اما اگر منابع خود را در مسیر دیگری هم استفاده کنید ممکن است تولید محتوا به طور مثال در وبسایت مسیر بهتری باشد.

هنگام انتخاب قالب محتوا از این سؤالات به عنوان راهنما استفاده کنید:

سفر این خریدار برای چه مرحله ای است؟ مصرف این محتوا برای مخاطبان شما چقدر آسان است؟ شخصیت مورد نظر شما کجا وقت خود را بصورت آنلاین می گذراند؟ چه فرمی را می توانید بطور مداوم ایجاد کنید؟ آیا می توانید این محتوا را در سطحی که رقابتی باشد تولید کنید؟

ج. تبلیغ محتوا

چه فایده ای دارد که اگر کسی نبیند این همه محتوای عالی ایجاد کرده اید؟ در گذشته، هر زمان که یک پست جدید منتشر می کردید  عده زیادی از مردم به سایت شما مراجعه می کردند. اما در حال حاضر – به ویژه هنگامی که تازه کار را شروع می کنید – لازم است افراد را به مصرف مطالب خود ترغیب کنید .

از این رو تبلیغ محتوا به اندازه هر محتوایی که ایجاد می کنید برای استراتژی شما مهم است.

برنامه تبلیغاتی شما باید توسط خودتان هدایت شود.پیش بینی کنید کاربران چقدر از وقت خود را آنلاین می گذرانند؟ در چه ساعات روز از یک بستر خاص استفاده می کنند؟ چند بار می خواهند محتوای شما را ببینند یا به آن احتیاج پیدا می کنند؟ چگونه آنها دوست دارند محتوا مصرف کنند؟ چه خطوط موضوعی در ایمیل یا وبسایت، آنها را ترغیب به کلیک کردن می کند؟


چ. رسانه های اجتماعی

 در حالی که رسانه های اجتماعی ابزاری برای ایجاد روابط است ، می توان از آن برای تبلیغ محتوا استفاده کرد. همه چیز در مورد یافتن تعادل مناسب بین تبلیغ ، به اشتراک گذاری اطلاعات مفید و سرگرمی است. فیس بوک ، توییتر ، اینستاگرام ، یوتیوب، اسنپ چت و … همه رسانه های خوبی برای ایجاد و به اشتراک گذاری مطالب مرتبط هستند. نکته اصلی در تغییر آن محتوا برای متناسب سازی سئو است .

ح. بازاریابی پیامکی؛ روشی قدیمی اما…

 بازاریابی پیامکی (SMS MARKETING) یکی از کم‌هزینه ترین و پربازده ترین روش‌های بازاریابی است مشروط به آنکه شرط هایی که در همین پاراگراف بیان شده است رعایت شوند. شما در این روش از طریق ارسال پیامک به مخاطبان خود آن‌ها را در جریان جشنواره‌ها، تخفیفات، اخبار، رویدادها و… قرار می‌دهید. اما مشروط به آنکه بانک مناسبی از شماره ها در دسترس داشته باشید. بسیاری از سامانه های پیامکی موجود در بازار ضعیف عمل می کنند چرا که سالهاست به این بانک ها بدون هیچگونه بروز رسانی پیامک ارسال شده، همه چیز با روز نخست که بانک تشکیل شده تفاوت دارد، سن افراد، تحصیلات افراد و حتی تمایلات و سلیقه آنها نیز با روز اول تفاوت دارد. پس برای دستیابی به بازدهی مناسب در این نوع تبلیغات لازم است بانک مناسب و به روز در دسترس داشته باشید.

خ. تبلیغات پرداخت شده

پرداخت به ازای تبلیغ به شما کمک می کند تا مطالب خود را برای مخاطبان جدید به نمایش بگذارید. این تبلیغات می توانند در رسانه های اجتماعی ، موتورهای جستجو یا وب سایت های دیگر (  PPCتبلیغات به ازای کلیک)  اجرا شوند. هنگامی که شخصیت خریدار خود را تعیین می کنید در واقع می خواهید منابع شما در جهت هدف قرار دادن احزاب بی علاقه ، هدر نرود. وقتی دایره مخاطبان تبلیغات خود را هدفمند محدود کنید ممکن است یک بازگشت سرمایه عالی به بار آورد.  تبلیغ محتوای شما از طریق کانال های معتبر شخص ثالث راهی عالی برای ایجاد مخاطبان جدید است.

د. تکرار محتوا

هنگامی که محتوا را مجدداً مورد استفاده قرار می دهید ، دوباره از چیزی استفاده می کنید که مدت زمان زیادی را صرف ایجاد و تبدیل آن در قالب های مختلف کرده اید تا بتوانید مصرف بیشتری داشته باشید. چیزی شبیه بازیافت …. شما می خواهید برای خلق مطالب در مقابل مخاطبان خود زمان کمتری صرف کنید. به عنوان مثال ، آن پست وبلاگ که شما در مورد آمار بازاریابی نوشتید نیز می تواند به عنوان یک اینفوگرافیک عالی یا حتی یک ویدیو باشد.

پس اگر چیزی را با یک قالب ایجاد کرده اید ، سعی کنید از اطلاعات موثر آن در تمام روش های دیگری که می توانید استفاده کنید و محتوا را در تمام قالب های که می توانید بیاورید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *